Dag 8: Firenze part 2

20 augustus 2017 - Firenze, Italië

Vandaag voor de tweede dag naar Firenze gegaan, aangezien we de eerste keer niet alles gezien hadden. We hadden ervoor gekozen om het oostelijk deel van de stad te bekijken. We zijn gestart bij de Paizzale Michaelangelo. Hier staat onder ander ook een David. Wat echter veel mooier is, is het uitzicht. Je kunt vanaf hier heel Florence overzien, hetgeen ronduit geweldig is ( zie foto's). Daarna naar de Chiesa San Miniato sul Monte gegaan. Een bijzondere kerk op de top van de heuvel, gewijd aan de enige martelaar van Firenze. Hier was net een kerkdienst gaande, zodat we niet heel veel van de binnenkant gezien hebben. Aansluitend zijn we naar de oever van de Arno gereden om de auto te parkeren en via de Ponte Trinita (een brug naast de Ponte Vecchio) naar de Piazza del Santa Croce gelopen. Hier ligt de Basilaca di Santa Croce. Vanwege zondag zou de kerk pas om 2 uur openen, dus eerst nog een rondje gaan wandelen en even wat drinken. En zoals jullie weten gaat Ronnie niet in een rij staan wachten, tenzij .... Ronnie vooraan in de rij staat. Dus om half twee al voor de ingang gaan staan, een half uurtje vooraan gewacht en ziedaar gelijk binnen. Deze basiliek is werkelijk overweldigend. De hoeveelheid kunst die hier aanwezig is, ongekend. Praalgraven van Michelangelo, Galileo, Machiavelli, Dante (alhoewel deze in Ravenna begraven ligt). Verder valt op, dat wanneer men in de middeleeuwen geld had, men een eigen kapel had. De Medici-kapel en de Pazzi-kapel zijn de grootste kapellen hier. De Medici-kapel rijkelijk versierd met sculpturen en schilderijen, de Pazzi-kapel leeg. De laatste is trouwens wel decor geweest voor de film Hannibal. (De scène, waar Hannibal een opera bezoekt is hier opgenomen). Verder is er nog een museum waar de geschiedenis van de kerk verteld wordt en een galerie met alleen maar 19e eeuwse graven. Tot slot nog een foto, waar Dees bij strepen staat, welke aangegeven hoe hoog het water van de Arno gestaan heeft bij drie overstromingen. Dit is op zich bijzonder omdat de basiliek onder het waterpeil van de Arno ligt. Volgens de uitleg van het museum is hier sprake van goddelijke voorzienigheid, aangezien de heilige Fransiscus van Assisi deze kerk hier gesticht heeft. De laatste in 1966 was de hoogste, waarbij zowat de hele Pazzi-kapel onderwater stond. Tot zover Firenze.

1. Katie pelzer:
    20 augustus 2017
    Mooi. Wachten vol spanning op dag 9. Veel plezier.
  2. Guus:
    20 augustus 2017
    Zo je Nog eens wat.veel plezier
  3. Wino Pelzer:
    21 augustus 2017
    Ik beleef onze reis, een aantal jaren geleden alweer, opnieuw. Heel vermakelijk en toch met een serieuze (culturele) inslag. Ron je had ook reisverslagever kunnen worden.