Dag 10: Spoleto en Cascate dell’ Marmore

24 juli 2018 - Spoleto, Italië

Vandaag zijn we weer in zuid-oostelijke richting gereden richting Spoleto. Ook hier weer het reinste bergbeklimmen, maar je krijgt er een prachtige beloning voor; het Aquaduct van Spoleto en de Rocca Albornoziana met Museo nazionale del Ducato di Spoleto. Prachtige bouwwerken uit de 14e eeuw, welke erg goed geconserveerd zijn gebleven. Na de lunch zijn we nog naar de Cattedrale di Santa Maria Assunta gegaan. Trouwens het lijkt er wel op, dat elk Italiaans dorp zijn eigen pasta heeft; in Montepulciano noemen ze het Pici in Spoleto noemen ze het Strangozze. Het eerste is dikkere, onregelmatigere spaghetti, het laatste is een platte vierkante variant. De Cattedrale di Santa Maria Assunta was trouwens zeer de moeite van het bekijken waard. Hierna zijn we nog naar de Cascate dell’ Marmore gegaan. Uitermate indrukwekkend, vooral als je weet, dat dit een kunstmatige aangelegde waterval is, die uit de 3e eeuw voor Christus stamt. Wat echt bizar is, is dat deze waterval slecht drie keer per dag actief is. Bijvoorbeeld tussen 13.00 en 15.00 uur is de waterval “uitgeschakeld” Ook hier zeggen de foto’ s weer meer dan woorden.

1. Noud Koussen:
    24 juli 2018
    Jullie worden wel bekeerd daar, en daarnaast is pasta altijd lekker. Blijf genieten.