Dag 11: Certaldo, Vinci en Cerreto Guidi

23 augustus 2017 - Colleoli, Italië

Vandaag enigszins in de buurt gebleven van ons hotel. Certaldo was met 50 minuten nog het verste weg. Buitengewoon leuk dorp, tenminste als je het over Certaldo Alto hebt, de historische dorpskern. Certaldo is de geboorteplaats van Boccaccio en van uien. Ook hier weer verschillende dingen bekeken: De Chiesa Ss. Jacopo e Filippo, waar blijkbaar de heilige Beata Guiga ligt opgebaard. (Zie foto). Wel macaber, om een aangekleed skelet in een glazen zerk te zien liggen. Net alsof ze zijn vergeten Sneeuwwitje wakker te kussen. Daarna het Palazzo Pretorio bekeken en dan aansluitend het huis van Boccaccio. en we hebben natuurljk Certaldo niet verlaten zonder een potje uienconfiture. een ander product, waar Certaldo om bekend staat.

Na Certaldo zijn we weer noordwaarts gereden richting Vinci. Het geboortedorp van Leonardo da Vinci. Het hier gelegen Museum Leonardo da Vinci is meer dan de moeite van het bekijken waard.

Tot slot zijn we nog in Cerreto Guidi naar de Villa Medicea di Cerreto Guidi geweest. Van buiten oogt de villa redelijk eenvoudig, maar van binnen is het een heel museum, waar bijna niemand naar toe komt. Volkomen onterecht, want dit museum is meer dan de moeite van het bekijken waard. Bijzonder veel schilderijen m.b.t. de familie Medici en een bijzonder interieur. Heel bijzonder is ook de aparte ingang vanuit de villa naar de naastgelegen kerk.

Dit is het laatste reisverhalen, morgen gaan we naar huis. Ik hoop, dat jullie een beetje genoten hebben van de verhalen.

1. Monique:
    23 augustus 2017
    Het waren leuke verhalen en ik hoop dat jullie een goede terugreis hebben.
  2. Wino Pelzer:
    23 augustus 2017
    Buitengewoon vermakelijk weergegeven jullie reis.