Dag 9: Arezzo, Cortona en Pienza

21 augustus 2017 - Colleoli, Italië

Vandaag een hele rit gemaakt naar Arezzo, Cortona en Pienza. Maar zeker de moeite waard; In Arezzo ligt het oude centrum bovenop de berg, dus ook daar moet je eerst een stevige klim overwinnen voordat je kunt genieten van alle oudheden van het dorp. Het gemeente huis en de tegenovergelegen kerk zijn prachtig. Het interieur van de kerk is misschien nog mooier. Ook hier liggen blijkbaar nog wat belangrijke personen begraven. De aan de zijkant gebouwde Mariakapel is prachtig. Van daaruit via het park  doorgelopen naar de Piazza Grande, met het huis van Giorgio Vasari en de Santa Maria del Pieve. Hier een beetje geluncht en aansluitend richting auto gelopen om naar Cortona te rijden. Na een uurtje rijden in Cortona aangekomen. Ook dit dorp ligt hoog op een heuvel. Gelukkig hebben ze hier vanaf de parkeerplaats enkele roltrappen. Coronta is prachtig authentiek met smalle straatjes en nog smallere steegjes. Ook hier weer menig gebouw gezien op de Paizza della Repubblica en de Piazza del Signorelli. Ook hier het hoogtepunt de Duomo di Cortona met ook hier weer een indrukwekkend interieur. Ongeloofelijk hoe de kerken in Italie uitbundig versierd zijn met prachtige schilderijen. Hierna naar Pienza gereden. Hier een beroemde toegangsweg opgezocht en gevonden.

Ook hier weer de prijsvraag : In welke film komt deze weg voor ?? Voor de winnaar ligt er weer een voetreis naar Rome klaar.

8A248448-40C2-4D37-A06C-35E1AB42DC86 Sowieso hebben we menig filmdecor deze week gezien:  "Hannibal" en "Inferno" in Florence, James Bond:Quantum of Solace" in Siena, " La Vita e bella" in Arezzo, " Under the Tuscan Sun" in Cortona, "The English Patiënt" in Pienza. En dan nog een film, die deze weg gebruikt heeft. Oplossing volgt morgen.

1. Guus:
    22 augustus 2017
    Jullie doen zo een geweldige ervaring op,alhoewel ook vermoeiend.
  2. Katie pelzer:
    22 augustus 2017
    Echt wel vermoeiend lijkt het mij ook. Voor jullie dit jaar geen strand , oordopjes en leesboek maar cultuur.
  3. Niet vermoeiend Katie , schitterend .... ik weet de oplossing maar mag niet meespelen:
    22 augustus 2017
    Ik weet de oplossing maar mag niet meedoen
  4. Wino Pelzer:
    22 augustus 2017
    Toch zeker een ijsje gegeten in Cortona?